søndag den 23. november 2014

Broderi set med nye øjne

Det er altid en udfordring at tænke gammelt håndværk i nye rammer. Jeg glædes altid over, når jeg ser andre få de gode ideer og nytænke de håndværksmæssige fag og gøre dem "moderne" igen.

Jeg underviser i håndarbejde (grundkursus, som en del af Håndværk & Design), og har gennem mine år som lærer mødt mange elever, som ikke har et egentligt billede af, hvorfor de skal have det. 
Det kan jeg på sin vis også godt forstå - da faget, hvis det ikke nytænkes, kan være med til at opretholde alle de fordomme elever og forældre har om faget. Jeg mener, at det helt bestemt er lærerens ansvar at forny de færdigheder faget indeholder. Dette er vi også tvunget til med det nye fag Håndværk & Design. 

Hvordan kan vi gøre broderi spændende? Jeg har et par ideer og her er en af dem.

Mal en skotøjsæske, eller lave en i sløjd. Find et motiv til låget, og broder der på. 
Der er et eller magisk over æsker og at gøre de personlige er bare et plus.

Opgave: Hver elev skal male en skotøjsæske, vælge et billede og prikke huller i låget hvor der skal broderes. Der skal være ca 1 cm mellemrum mellem hullerne. Husk at alle skarpe hjørne skal prikkes, så de bliver markeret, når der broderes.

Man kan tale om farver og udtryk (BK)
Arbejde over et tema, eller lade eleverne vælge billede af interesse. Som lærer er det vigtigt at være det kritiske øje ved billedevalget, så eleverne rent faktisk kan lave det.
Æsken kan laves i træ, man kan brodere på et billedelærrede, en stoleryg... ideerne er mange.


Der bruges garn og en spids tyk nål til at brodere med. Start på bagsiden og lad et stykke snor hænge (der skal ikke bindes knude). Sy nu op og ned i kassens låg. Fra forsiden skal man sy et sting tilbage og fra bagsiden to huller frem. Så bliver der kun enkelte sting på forsiden og dobbelte på bagsiden. Når man er færdig skal man enden på bagsiden med snoren, og lade et stykke hænge. Bind nu starten af tråden og slutningen sammen.  Sådan bliver man ved, til det hele er syet.
Det er lidt tidskrævende, men resultatet bliver fantastisk!
Bedøm selv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar