onsdag den 6. juli 2011

DIY syet kaktus

Jeg har lavet min egen kaktus, med inspiration her fra bloggen. Har dog lavet en lidt anden bund, som jeg synes er pænere. Bedøm selv!

1. Du skal bruge: Papir + grøn filt + lerpotte
2. Tegn pottens øverste omkreds, bundens omkreds og pottens højde + omkreds på papir.
3. Tegn din kaktus. Rodens bredde skal være 2 cm smallere end pottens diameter.
4. Klip kaktussen ud i filt, 2 stk.
Husk sømrum.
 5. Sy kaktussen sammen
(ikke i bunden). Klip helt ind til syningen i de indre buer.
6. Vend kaktussen om og put fyld i. Det er vigtigt at den bliver helt hård og stabil.
7. Klip nu en bund, top og kanten til bunden.
8. Mål omkredsen af din kaktus.
Klip et hul i den ring som passer til pottens top, så det bliver en krans der sættes på kaktussen.
Hullet skal passe til kaktussens omkreds.
 9. Træk kraven på kaktussen og sy ret mod ret.
10. Kraven er nu på kaktussen og sørg for at den passer til pottens omkreds.
11. Sy nu det lange stykke på kransen, (pottens kant). Sy det på, ret mod ret.
Sy nu siden sammen, så den nederste omkreds passer til pottens bund i størrelse.
12. Sy bunden på, med en ydre søm.
Lad et lille hul være åbent og put det sidste fyld i.
Sørg for at der er nok vat, så kaktussen ikke vælter/"knækker".
Sy hullet sammen i hånden og sæt i potte.
Pynt evt. med et lille bånd, knappenåle med kuglehoved. Almindelige knappenåle kan også bruges i kaktussen som pynt, eller som nålepude.
God arbejdslyst!

2 kommentarer:

  1. Den er genial! Tusind tak for DIY - jeg tænkte netop i dag, at jeg ville spørge dig, hvordan du havde monteret den i potten :) Tror jeg kender en, der skal have en kaktus :)

    SvarSlet
  2. Hej
    Dytbat - lyder spændende. Kigger på det i morgen.
    Louise - skønt at du kan bruge den. Jeg sender dig taskemålene i morgen.
    AD

    SvarSlet