lørdag den 20. juni 2015

Skvalderkål, skvalderkål og mere nu skvalderkålspesto...

Sådan her ser en del af min have ud. 
Den er fyldt med skvalderkål. Grønt, flot og dækkende skvalderkål, som uden min hjælp spreder sig, finder vej gennem mine bede og tager ikke hensyn til andre skønne blomster og planter, som også gerne vil have lidt plads og lys.

På trods af mit ihærdige forsøg på at komme det til livs, ser det (næsten) hele tiden sådan ud! Hvis det skal helt væk, så kræver det at hele haven graves op, og det kommer ikke til at ske.
Jeg er ved at lære at acceptere det som en del af havens flora og prøver så bare at holde det nede og væk fra de andre ting, som også skal have lidt plads.

Jeg har af flere omgange fået af vide af min svigermor, at vi bare kunne spise det i salat. Det har jeg nu været lidt tilbageholdende med og SÅ meget salat spiser vi nu heller ikke :-).
Svigermor var så sød at sende en opskrift på skvalderkålspesto. Hun giver ikke op. 
Pestoen er nu lavet, smagt og det er ikke dårligt! 

Tænker at jeg ikke er den eneste med en skvalderkålsfyldt have.... så nu er det bare at spise løs!



Skvalderkålspesto

2 dl skvalderkål
2 dl olivenolie
1 spsk. parmasanost
1 dl valnødder/pinjekærner
1 tsk salt
1 fed hvidløg

Det hele kommes i en minihakker. Velbekomme!

5 kommentarer:

  1. If you can't beat it, eat it!
    Det er desværre ikke et problem jeg er stødt på endnu (da jeg ingen have har, øv øv).
    Men måske jeg skulle tage et smut forbi mine forældre og se om de ikke skulle have 2 dl skvalderkål i overskud :p
    Hvis du mangler andre ideer, vil jeg da lige nævne at brændenælde suppe smager vildt godt, mon ikke man også kan lave det i en skvalderkåls udgave? :)

    SvarSlet
  2. Det er også godt på pizza.

    Og en god fjende er græsslåmaskinen. I min gamle (ret store) have, brugte jeg gerne græsslåmaskinen i bedene, og dét svækker skalderkålen.

    SvarSlet
  3. Hej From og Eva. Gode tips! Tak for det. Skal lige omstille min indstilling til ukrudt og brændende planter, inden jeg begynder at spise dem for alvor. :-). God weekend!

    SvarSlet
  4. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvarSlet
  5. Thank you so much. Nice to hear that others like what I do. Have a nice day. Miss AD

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails