torsdag den 2. januar 2014

Stenalderbrød i 2014


Tilfældigt eller bare en af de der nytårsforsæt??

Tilfældigt. Jeg er ikke fan af nytårsforsæt, da de ofte virker useriøse. Og hvem kan sørge for at motivationen og "det rigtige tidspunkt" lige ligger d. 31. dec?

Det hele startede med, at jeg i en lang periode (flere år) har følt mig oppustet og ikke helt fit, på trods af en god kondition og et fornuftigt træningsniveau. Jeg mener ikke selv, at jeg er naiv hvad mad angår og er helt klar over hvad der er sundt og ikke. Men fra det og til at tage beslutningen og HOLDE VED, kræver noget mere. Jeg kan ikke sige hvad og hvordan, men pludselig var den der, og jeg blev meget mere bevidst om hvad jeg spiste. Det er så her stenalderbrødet kommer ind i billedet. 
Jeg besluttede, sammen med en masse andre ting, at prøve at undgå brød, pasta, ris og lign. Rugbrød er jeg nu lidt glad for, så det var svært at undvære.

INDTIL, svigermor kom med et stenalderbrød og opskrift. Så var den sag klaret.
Det rugbrød jeg spiser er nu stenalderbrød, kun med æg, olie og kærner. Det smager skønt og mætter også helt fantastisk. En skive en gang i mellem, er super. Jeg er ikke oppustet mere, nu jeg ikke spiser brød, paste og ris (næsten ikke). Prøv det!



 Denne opskrift på stenalderbrød stammer fra Thomas Rode på Kong Hans. Brødet smager helt fantastisk, det er let at bage og så er det helt uden mel, så også glutenallergikere kan spise det. 

Ingredienser:
100 g græskarkerner
100 g solsikke kerner
100 g mandler
100 g valnødder
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
5 æg
1 dl ekstra jomfru olivenolie
2 tsk Læsø eller Himalayasalt

Anvend gerne økologiske ingredienser, så undgår du unødig kemi

Fremgangsmåde:
Bland alle ingredienser i en skål
Kom massen i en smurt form
Bag brødet i en time ved 160 grader (forvarmet ovn)
Det er vigtigt at nødder, kerner og mandler kommer HELE i brødet. Blendes eller kværnes de, så frisættes de sunde men sarte fedtsyrer og de kan harskne, når brødet bages ved 160 grader (og så er de ikke spor sunde mere).


6 kommentarer:

  1. Det er nemlig SÅ lækkert.

    SvarSlet
  2. Det lyder vist som noget jeg skal lave her i weekenden. Nok hader jeg at bage - men det her ser da super nemt ud, :o)

    SvarSlet
  3. Vi lage ris, pasta og kartofler på hylden i 2009. (få det måske 1-2 gange i mdr.)
    Når vi så får det, så ligger det tungt i maven.
    Brød kan vi dog ikke undværre. Jeg skulle måske prøve lidt stenalderbrød.

    SvarSlet
  4. Jeg bøger brødet efter Jane Fabers opskrift. Hun kommer ost i - så smager det af lidt mere. Har spist LCHF det sidste halve år og er meget glad for ikke længere at være oppustet...
    Kh Eline

    SvarSlet
  5. Jeg er også helt vild med det der brød. Bruger det tit som en lille snack i madpakken, men det skal spises når veninderne ikke er i nærheden, eller hapser de det meste :p

    SvarSlet
  6. Som sagt så gjort - nu er det i ovnen :o)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails