søndag den 8. august 2010

Nybagte morgenboller

Boller i ovnen - og de sørgelige rester
I weekenden, når vi har tid til morgenhygge, bager jeg altid morgenboller. Det er altid et stort hit, især når vi har overnattende gæster.

OPSKRIFT:
Dejen laves aftenen før.
Det tager 5 min, og du skal ikke have fingerne i dejen.

1/2 gær
Lidt salt, sukker/sirup og olie
4 dl lunkent vand
9 dl mel
(Der kan bruges alt slags mel, havregryn ol. lign.)
- jeg bruger ofte 4 dl havregryn, lidt kerner og resten hvedemel.

Vand, gær, salt, sukker/sirup og olie røres sammen.
Tilsæt først havregryn, kerne grovmel. Skal lige stå og blødgøres 2 min.
Melen puttes i, rør nu godt rundt med en ske i 2 min.
Vupti, og i køleskabet natten over.
Næste morgen lægger du blot bollerne på en bageplade. 20-25 min i en varm ovn på 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails